Pubblicazioni
Pubblicazioni inerenti al progetto
La Russa, F., Roccaforte, M., & Spina, S. Una proposta di sillabo delle collocazioni italiane basato su corpora di apprendenti e di nativi, (under review).
La Russa F., D’Alesio, V., & Suadoni, A. Designing a corpus-based syllabus of Italian collocations: criteria, methods and procedure, (under review).
Fioravanti, I., Forti, L., D’Alesio, V., Roccaforte, M., Spina, S., & Koesters Gensini, S. (in press). Insights into phraseological processing through stimuli modification: an exploratory study on native speakers and learners of Italian, Languages
Spina, S. A different view of phraseological complexity, (under review).
Spina, S., Fioravanti, I., Forti, L., & Zanda F. (2023). The CELI corpus: Design and linguistic annotation of a new online learner corpus, Second Language Research (first published Oct 30, 2023).
Roccaforte, M., & Forti, L. (2023). Verso una valutazione della competenza fraseologica per l’Italiano L2. In F. Gallina & Y. Martari (Eds.), Didattica delle lingue e valutazione. Tra società, scuola e università, Pisa University Press, 95–104.
La Russa, F., Roccaforte, M., & D’Alesio, V. (2023). Verso lo sviluppo di un sillabo fraseologico per l’apprendimento dell’italiano L2: alcune premesse teorico-metodologiche. Italiano LinguaDue, 15(1), 359–372.
Forti, L. (2023). Misurare la complessità fraseologica in Italiano L2: premesse teorico-metodologiche verso l'integrazione di corpora e eye-tracking, in G. Henrot Sostero (Ed.), Alle radici della fraseologia europea, Peter Lang, 577–598.
Spina, S., Fioravanti, I., Forti, L., Santucci, V., Scerra, A., Zanda, F. (2022), Il corpus CELI: una nuova risorsa per studiare l’acquisizione dell’italiano L2, Italiano LinguaDue, 14(1), 116-138.
Malagnini, F. e Fioravanti, I. (2022). Buchi tra ordito e trama? Strategie di coerenza tra testo, frase e lessico, Italiano LinguaDue, 14(1), 517-541.
Malagnini, F. e Fioravanti, I. (2022). Connettivi e unità fraseologiche in italiano L2: un’indagine parallela, Forum Italicum, 56(1).138-194.
Milani, A., Franzoni, V., Biondi, B. (2021). Parsing Tools for Italian Phraseological Units, ICCSA (7), 427-435.
Forti, L. (2020a). L2 phraseology research at the interface between Learner Corpus Research and Psycholinguistics, RIPLA - Rivista di Psicolinguistica Applicata / Journal of Applied Psycholinguistics, 20(2), Pisa: Fabrizio Serra editore, 19-33.
Forti, L. (2020b). Phraseology in second and foreign language learning: towards an integrated view of research findings and related evidence, RIPLA - Rivista di Psicolinguistica Applicata / Journal of Applied Psycholinguistics, 20(1), Pisa: Fabrizio Serra editore, 27-43.
Spina, S. (2020) The role of Learner Corpus Research in the study of L2 phraseology: main contributions and future directions, RIPLA - Rivista di Psicolinguistica Applicata / Journal of Applied Psycholinguistics, 20(2), Pisa: Fabrizio Serra editore, 35-52.
Roccaforte, M. (Ed.) (2020). The phraseological dimension in L2 teaching and learning. Linguistic and psycholinguistic aspects. Special Issue Rivista di psicolinguistica applicata, Vol. 20 (2/2020).
Pubblicazioni affini
Koesters, S.E. et al. (2023). Dalle costruzioni a verbo supporto italiane alle lingue terze: un percorso di studio universitario, in G. Henrot Sostero (Ed.), Alle radici della fraseologia europea, Peter Lang, 507–554.
Biondi, G., Franzoni, V., Milani, M., & Santucci, V. (2023). Classification of Text Writing Proficiency of L2 Learners, in In B. and R. A. M. A. C. and G. C. and S. F. and K. Y. and T. C. M. Gervasi Osvaldo and Murgante (Ed.), Computational Science and Its Applications – ICCSA 2023 Workshops, Springer Nature Switzerland, 15–28.
Fioravanti, I. (2022). Tra le parole nella mente. Studi interdisciplinari sulle collocazioni lessicali, Franco Angeli.
Koesters S.E, Schettino V. (2022). Dalla traduttologia linguistica alla fraseologia contrastiva: un'analisi bidirezionale delle espressioni polirematiche in Italo Calvino Il visconte dimezzato (1952), in C. Di Giovanni, S.E. Koesters Gensini, & T.A Messina (Eds.), Phrasis Rivista di studi fraseologici e paremiologici, 353–372.
Fioravanti, I., Senaldi, M. S. G., Lenci, A., & Siyanova-Chanturia, A. (2021). Lexical fixedness and compositionality in L1 speakers’ and L2 learners’ intuitions about word combinations: Evidence from Italian, Second Language Research, 37(2), 291–322.
Koesters S., Schafroth E. (2021). Grußformeln im Italienischen und im Deutschen. Korpusbasierte Überlegungenam Rande von FRAME (FRAseologia Multilingue Elettronica), in C. Flinz, M. Brambilla, & R. Luppi (Eds.), Deutsch im Vergleich: Textsorten und Diskursarten, AION, XXX/ 2020, Themenheft, Sezione Germanica.
Koesters, S. E., Berardini, A. (2020). Si dice in molti modi: Fraseologia e traduzioni nel Visconte dimezzato di Italo Calvino, Roma: Sapienza editrice.
Forti, L., Grego-Bolli, G., Santarelli, F., Santucci, V., Spina, S., (2020), MALT-IT2: A New Resource to Measure Text Difficulty in light of CEFR levels for Italian L2 learning. In Calzolari, N. et al. (Eds.), Proceedings of the 12th Language Resources and Evaluation Conference, Paris: European Language Resources Association (ELRA), 7206-7213.
Koesters, S., & Bottoni, P. (2020). CREAMY (Italo Calvino Repository for Analysis of Multilingual Fraseologia), in I. Valenti (Ed.), Lessicalizzazioni complesse. Ricerche e teoresi. Atti del V congress internazionale di Phrasis, Catania 26-29/9/2018, Roma: Aracne, 363–382.
Santucci, V., Santarelli, F., Forti, L., Spina, S. (2020), Automatic Classification of Text Complexity, Applied Sciences. Computing and Artificial Intelligence, 10(20), 7285.
Santucci V., Forti L., Santarelli F., Spina S., Milani A. (2020) Learning to Classify Text Complexity for the Italian Language Using Support Vector Machines. In: Gervasi O. et al. (Eds.), Computational Science and Its Applications – ICCSA 2020 .Lecture Notes in Computer Science , vol 12250. Springer, Cham.
Forti, L., Milani, A., Piersanti, L., Santarelli, F., Santucci, S. and Spina, S. (2019), Measuring Text Complexity for Second Language Learning Purposes. In Yannakoudakis, H. et al. (Eds.), Proceedings of the Fourteenth Workshop on Innovative Use of NLP for Building Educational Applications, Florence: Association for Computational Linguistics, 360-368.
Pubblicazioni basate sul corpus CELI
Spina, S. Complexity and accuracy of verbal morphology in written L2 Italian: the role of proficiency and contingency, (under review).
Zanda, F, & Rini, D. (in print). Using a learner corpus to refresh rating scales of CELI exams. In ALTE, Conference Proceedings of the ALTE 8th International Conference: Language Assessment Fit for the Future. Cambridge, UK: ALTE.
Forti, L. (forthcoming). Learner corpora and the design of data-driven learning activities. In B. Bédi, Y. Choubsaz, K. Friðriksdóttir, A. Gimeno-Sanz, S. Björg Vilhjálmsdóttir & S. Zahova (Eds.), CALL for all Languages - EUROCALL 2023 Short Papers, University of Iceland, Reykjavik, August 15-18, Editorial Universitat Politècnica de València.
Malagnini, F., & Fioravanti, I. (2022). Tra testo, lessico e morfosintassi: analisi descrittiva di testi di italiano L2, Cuadernos de Filología Italiana, 29, 181–204.
Comunicazioni a convegno
Comunicazioni inerenti al progetto
Forti, L., Fioravanti, I., Roccaforte, M., D’Alesio, V., Santucci, V., & Malagnini, F. (2023). Exploring the psycholinguistic reality of corpus-based L2 phraseological complexity: an eye-tracking study across proficiency levels, EuroSLA - The 32nd Conference of the European Second Language Association, 30 August - 2 September 2023, Birmingham, UK.
La Russa, F., Roccaforte, M., & D’Alesio, V. (2023). A corpus-based syllabus of italian collocations, 11e Journée de Linguistique de corpus, 3-7 July 2023, Université de Grenoble, France.
La Russa, F., Roccaforte, M., & D’Alesio, V. (2023). Designing a phraseological syllabus to foster the learning of Italian collocations, EUROPHRAS 2023, 29 May - 01 June 2023, Università di Milano, Italy.
La Russa, F., Roccaforte, M., D’Alesio, V., & Suadoni, A. (2023). Le collocazioni come "isolotti di affidabilità" nella comunicazione in italiano L2: una proposta di sillabo, La comunicazione parlata 2023. I venti anni del GSCP, 8-10 June 2023, Università di Roma La Sapienza, Italy.
La Russa F., & Roccaforte, M. (2023). Using a learner corpus to design a phraseological syllabus of Italian collocations, Workshop on Profiling second language vocabulary and grammar - 2023, 20-21 April 2023, University of Gothenburg, Sweden.
Spina, S. (2023). L’acquisizione della fraseologia nelle lingue seconde: problemi, risultati e prospettive, IX Congresso Internazionale di Fraseologia e Paremiologia, 2-3 October 2023, University of Insubria, Italy, (invited presentation).
Suadoni, A., & Roccaforte, M. (2023). Costruzione di un sillabo per l’apprendimento delle collocazioni italiane verbo + nome: processo di filtraggio e selezione delle entrate, XIX Congreso internacional de la sociedad española de italianistas (sei) estudios italianos: interculturalidad, intertextualidad e interlingüística, 14-16 November 2023, Madrid, Spain.
Roccaforte, M., Fioravanti, I., Forti, L., D’Alesio, V., & Spina, S. (2023). Are phraseological units processed holistically? An eye-tracking study on L1 and L2 speakers of Italian, EuroSLA - The 32nd Conference of the European Second Language Association, 30 August - 2 September 2023, Birmingham, UK.
Forti, L., Fioravanti, I., & Zanda, F. (2022). Lexical complexity across proficiency levels in L2 Italian: some preliminary findings, Learner Corpus Research Conference, 22-24 September 2022, University of Padova, Italy (poster).
Forti, L. (2022). Complexity theory and phraseology research, invited seminar held at the Higher School of Economics, Moscow, Russia.
Spina, S., Fioravanti, I., Forti, L., & Zanda, F. (2022). The CELI corpus: a new resource to analyse Italian L2, Learner Corpus Research Conference, 22-24 September 2022, University of Padova, Italy (software demo).
Forti, L., Fioravanti, I., Zanda, F. (2022 ), Lexical complexity across proficiency levels in L2 Italian: some preliminary findings, Learner Corpus Research Conference, 22-24 settembre, Padova. (poster)
Spina, S., Fioravanti, I., Forti, L., Zanda, F. (2022), The CELI corpus: a new resource to analyse Italian L2, Learner Corpus Research Conference, 22-24 settembre, Padova. (software demo).
Roccaforte, M., Forti, L. (2022), Verso una valutazione della competenza fraseologica per l’Italiano L2, VII Congresso DILLE – “Didattica delle lingue e valutazione: società, scuola, università”, 12-13 maggio 2022, Università di Pisa.
Forti, L. (2022), Complexity theory and L2 phraseology research, seminario su invito svolto presso la Higher School of Economics (Mosca).
Forti, L., Roccaforte, M., Fioravanti, I. (2021), Mixing data in developing phraseological complexity measures for Italian L2: from integration to application (symposium n. 69 - "Investigating complexity in L2 phraseology: methods and applications"), AILA 2021 Congress, 15-20 agosto 2021, Groningen, Olanda.
Fioravanti, I., Roccaforte, M. (2021), Eye-tracking in the study of L2 phraseology: a state-of-the-art review of the method and findings (symposium n. 69 - "Investigating complexity in L2 phraseology: methods and applications"), AILA 2021 Congress, 15-20 agosto 2021, Groningen, Olanda.
Forti, L. (2021), Misurare la complessità fraseologica in Italiano L2: verso l’integrazione di corpora e eye-tracking, VII Convegno PHRASIS, 14-16 gennaio 2021, Università di Padova, Padova, Italia.
Roccaforte, M. (2021), Tracking phraseological complexity. Integrating eye tracking and learner corpus methods to develop second language pedagogical resources, XV International Symposium of Psycholinguistics,University of Nebrija.
Milani, A. (2021), Parsing Tools for Italian Phraseological Units, International Workshop on Collective and Evolutionary Systems, University of Cagliari.
Comunicazioni affini
Forti, L. (2021), L’indagine empirica sugli effetti pedagogici dei corpora in classe: metodi, stato dell’arte, e uno studio di caso, Workshop GISCEL "Apprendere e insegnare: il ruolo dei corpora", Corpora e studi linguistici. LIV Congresso internazionale della Società di Linguistica Italiana, 8-10 settembre 2021, Università degli Studi di Firenze, Firenze, Italia.
Fioravanti, I., Senaldi, G. (2021), Is “keep a promise” the same as “retain a promise”? The role of lexical fixedness in word combination processing (symposium n. 69 - "Investigating complexity in L2 phraseology: methods and applications"), AILA 2021 Congress, 15-20 agosto 2021, Groningen, Olanda.
Senaldi, G., Fioravanti, I. (2021), Lexical fixedness and compositionality in L1 and L2 speakers’ intuitions about Italian word combinations: A psycholinguistic and computational study (symposium n. 69 - "Investigating complexity in L2 phraseology: methods and applications"), AILA 2021 Congress, 15-20 agosto 2021, Groningen, Olanda.
Koesters, S. (2021), L’insegnamento universitario delle lingue straniere come lingue terze. Le costruzioni con il verbo supporto, VII Convegno PHRASIS, 14-16 gennaio 2021, Università di Padova, Padova, Italia.
Comunicazioni basate sul corpus CELI
Forti, L. (2023). The learner corpus advantage in Data-driven learning activity design (poster presentation), EuroCALL conference "CALL for all languages", 15-18 August 2023, University of Iceland.
Forti, L. (2023). Exploring the affordances of CEFR-based learner corpora in Data-driven learning (plenary presentation), Japan Association for English Corpus Studies (JAECS) Spring Forum 2023, JAECS SIG on DDL, online, 13 May 2023.
Zanda, F., & Rini, D. (2023). The CELI corpus: a new tool to analyse written L2 Italian and to inform language testing and assessment, ALTE 8th International Conference: Language Assessment Fit for the Future, 26-28 April 2023, Cervantes Institute, Madrid, Spain.
Zanda, F. (2023). Investigating the role of semantic transparency on a phraseological knowledge test for learners of Italian, BAAL Vocab SIG, 26-27 June 2023, Nottingham Trent University, Nottingham, UK.
Tesi di laurea
Fu, Zhixi. La morfologia dei verbi irregolari nelle produzioni scritte di apprendenti di italiano L2: un’analisi corpus-based sul CELI, Corso di Laurea in Digital Humanities per l’Italiano. (Relatrice: Luciana Forti). Tesi in corso di svolgimento.
Supanee, Cinsia. Le produzioni scritte di apprendenti di italiano L2/LS: un’analisi degli errori basata sul corpus CELI, Corso di Laurea Magistrale in Italiano per l’insegnamento a stranieri. (Relatrice: Luciana Forti). Tesi in corso di svolgimento.
Bellucci, Linda. La Linguistica dei Corpora applicata al Language Testing: nuove prospettive per il testing e la valutazione della competenza fraseologica in Italiano L2, Corso di Laurea Magistrale in Italiano per l’insegnamento a stranieri (Relatrice: Luciana Forti. Correlatore: Danilo Rini). Tesi discussa il 15 June 2023. Votazione: 110/110 con lode.
Eventi